Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

tisdag 4 juni 2013

Reprappro Mono Mendel 3D printer bygge del 6.

Då har jag satt igång med den uppvärmda skrivspetsen. Jag har även gjort matarverket men glömde i all iver att ta lite bilder på det men det fixar jag sen! :-D

Först ska man isolera termostaten (den som mäter temperaturen på spetsen) för det ändamålet fins det en liten bit krympplast som jag antar tål mer värme än den normala.

Sätt plasten mitt över och lämna 5mm på varje sida.

Sen ska den träs in i aluminium blocket för nozzeln den ska sitta så centrerad som möjligt.

Krimpa sedan fast en ensam servokontakt i vardera ända. 


Isolera sedan båda sidor nogrant.

nästa steg är att montera insatsen i nozzeln kapa till en längd av PTFE röret så det liger i linje med öppningen. 

Kona försiktigt insidan av röret med en 5mm borr.

se till att få bort alla spån efter att du konat röret.

Sen ska dom båda mässings bitarna skruvas på i båda änderna av filament trådledaren. Kapa rent båda ändarna så dom är i 90 grader mot centrum på röret. Och sen ska dom gängas på och för att underlätta detta var det bra att kona båda änderna utvändigt med en penvässare.

Efter som röret blir lite hoptryckt när man gängar på mässings hylsorna får man ta ett 2mm borr och försiktigt borra ur röret men använd endast handkraft. 



Sådär nu sitter det en i varje ända.

Och nu ska kylblocket monteras. Jag tog lite kylpasta och la mellan aluminium blocket och kylflänsen.

Ett buntband sätts på plast innan man skruvar ihop fläkten och kylflänsen.

Skruva sedan ihop allt sammans.

Sen ska skrivspettsen och trådledaren på plats.

Lite kapton tejp ska det sitta här enligt instruktionen vet inte varför, men antar att det ska förhindra drag från fläcken.

Sedan skruvas värmeblocket på skrivspetsen.

och låses med den lilla mässings muttern. Den ska dras ordentligt för att få så bra kontakt med spetsen som möjligt.


Sen ska värme patronen sättas in och den passar som handen i handsken och hålls på plats av friktion.


därefter skruvas dom två skruvarna som ska hålla hela paket in i kylblocket med två fjädrar och ett par brickor per fjäder.

sen ska det lödas lite först två kablar till temperatursensorn.

sen löds alltihopa på en stiftlist för att lätt kunna ta av och rengöra spetsen här ska man vara nogran och kolla så det inte blir kortslutning någon stans!

fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar