Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

torsdag 27 januari 2011

Ballanskontakt knep!

Mina nya hyperion batterier har inte samma ballanskontakt som mina andra batterier. Dom flesta är av märket HI-modell. Så här kommer ett litet tips. Istället för att köpa fler balansadaptrar kan man enkelt göra om hyperions kontakter till att passa himodells kontakter som förövrigt är samma som E-skys ballanskontakter. Så här kommer min steg för steg guide.


Här har ni dom två olika kontakterna den till vänster är den jag använder. Den till höger ska göras om. Båda batterierna har två celler.


Så här ser dom ut på andra sidan!


Steg 1: Med en liten skruvmejsel petar jag försiktigt ner det lilla stiftet som låser det ytersta stiftet det som sitter längst bort från den röda kabeln.

Dra sedan försiktigt ut det. som ni kan se så är det två tomma kanaler i kontakten. Var försiktig så du inte kortsluter batteriet!


Steg 2: stick sedan in sladden i kanalen närmast dom andra två!


Steg 3: Jag brukar kontrollera att det stämmer med min lipo testare. Om dom sitter rätt så visar den varje cells volt.


Steg 4: skär försiktigt bort kontaktlåset det kommer inte att passa efter att du gjort om kontakten!


Försök att få bort alla rester.



Steg 5: den lilla styrningen närmast den röda kabeln ska vara kvar. Den kommer att funka som styrning i laddaren efter att du gjort om kontakten.


Steg 6: nu knipsar jag av kontakten i den fjärde kanalen så det bara blir dom tre med sladd i kvar!


Steg 7: Nu skär jag rent så att det blir en plan yta men akta så du inte skär bort för mycket.

Steg 8: Nu är det klart och så här ska det se ut. Den till höger är den omgjorda.

Och här kan ni se att det lilla stiftet funkar som styrning i laddaren! Hoppas någon får nytta av detta tips! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar