Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

onsdag 14 mars 2012

Servo press och specialkontakt.

Tänkte visa lite hur jag gjorde min kontakt till dom fyra servona i Funcuben. och detta är vad som behövs en Multiplexkontakt med 6 stift och fyra servo kontakter. Jag hade två över från ett par gamla trasiga servon men jag blev tvungen att göra två eftersom jag behöver fyra. Och en riktig presstång för servostift är väldigt bra att ha om man vill få glapp fria kontakter. :-D


Jag börjar med att skala ungefär två mm på servosladden.


Sen lägger jag i sladden i stiftet innan jag bryter loss den för att det är hundra gånger lättare att klämma ner dom yttersta två stiften runt sladdens yttre hölje. och när sladden sitter hyfsat så bryter jag bort den från listen.


Och då är det ganska lätt att pressa kontakten utan att den far runt och man tappar greppet hela tiden. Och se till att stiften runt sladden åxå får ett ordentligt tryck så hela stiftet sitter i både det yttre höljet och kopparkablarna!


Sen gör jag likadant med alla stift snabbt och lätt färdigbrett :-P Sen ska dom in i servohylsan se till att få dom på rätt håll!


Sen går jag vidare med lödningen jag buntar ihop alla pluss i en bunt och likadant med minus kablarna sen förtennar jag både stiftet på Multiplexkontakten och servosladdarna så blir det busenkelt att löda det hela jag löder med hög värme så man får vara snabb så man inte bränner sönder kontakte eller sladdar!


Så där ja då va delen som ska vara i planet klart fyra kontakter har blivit en! :-)


En lite närmare titt...

2 kommentarer:

  1. Hej Micke
    Hur sitter dom vita signalkablarna? Spelar det nån roll i vilken ordning dom fyra stiften löds ihop med var och en av signalledaren?

    Bra tips annars tycker jag!
    vh/Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom fyra vita måste ha varsitt stift men vilken ordning spelar ingen roll bara du håller koll på vilken som går till vilket servo! Så du får dom på rätt kanal!

      Hoppas du förstår annars är det bara att fråga mer så ska jag försöka förklara! och det kommer en del två snart...

      Radera