Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

söndag 4 mars 2012

Funcub reparation!

Nu har jag äntligen fått lite tid över att laga Funcuben. Och det var ju motorfästet som gick men jag passade på att löda in kontakter mellan motor och fartreglaget.


Som tur va så hade jag lite guldkontaktrer liggandes.


Jag började med att ta bort krympslangen och innanför hittade jag ett par ganska kalla lödningar så det var tur att jag bestämde mig för att löda dit kontakter.

Sen var det dags att limma in motorfästet igen. Jag tänkte först göra ett nytt men insåg att det skulle bli svårt att få till rätt motorvinkel så jag limmade i det motorfäste förra ägaren hade gjort efter att han hade kraschat. och sen så förstärkte jag det ordentligt! Och för att se och komma åt ordentligt skar jag helt enkelt av huven.


Sen limmade jag tillbaka huven...


Så nu är det flygfärdigt igen. Men nästa gång jag ska flyga det så ska jag välja en betydligt större plats och vänta på vindstilla så jag kan trimma in det ordentligt och känna lite hur det flyger. Jag har ju nästan bara flygit depron modeller innan och det är ju inte riktigt samma sak!

4 kommentarer:

  1. Det ser inte så tokigt ut.

    Kom ihåg att det är vingen som skall bära den och inte hängning i propellern som du gör med depronarna, dvs. kör med mer gas och låt den flyga ordentligt så att du känner hur den reagerar på roder innan du sänker farten och börjar med busflyget ;)

    Blir nästan sugen på att skaffa en själv även om jag har gått över till enbart segel.

    SvaraRadera
  2. Tackar. Jag ska tänka på alla tipps jag har fått när jag går ut! målet är ju att busflyga den stenhårt och sen köpa en ny fin kropp å flytta över alla saker i när jag kan den ordentligt :-D

    Klart du ska ha en funcub måste ju vara det ultimata busflyget.

    Sen måste du kolla mitt nästa inlägg för där kan man se vart jag ska flyga nästa gång ;-)

    SvaraRadera
  3. Såg ditt privata fält, lite lätt avis...
    Här hemma har jag bara en golfbana tillgänglig och vi är inte riktigt på samma spår när det gäller ickegolf aktiviteter.

    SvaraRadera
  4. Hehe kan förstå det. Har du sett detta klipp?

    http://m.youtube.com/#/watch?v=KZwr4xLajfA

    SvaraRadera