Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

torsdag 6 juni 2013

Reprappro Mono Mendel 3D printer bygge del 7

Kablarna till det uppvärmda rithuvudet.

Man får dela den långa bandkabeln och till detta steg behöver vi åtta ledare.



Så och nu hade jag turen att få en som var färgmärkt men anars kan det vara bra att märka upp den lite så man vet vilken sida som är vilken.



Separera och skal dom 3-4mm för att kunna krimpa dit kontakterna.


dom båda yttersta ska man ha dubbla trådar i det är dom som går till värmepatronen och det är lite mer ström som ska gå där.   

Jag använder en riktig presstång för dessa kontakter och jag rekommenderar att man köper en för det blir inte jätte bra utan, vist det går men det är lättare med en bra tång.


Sen ska dom in i kontakthylsan och om man lysnar riktigt noga så här man ett klick när dom sätter sig rätt!

Jag skalade andra ändan med men det kommer nog senare när det måste göras!

Passade perfekt på det uppvärmda skrivarhuvudets stiftlist. är detta är klart tar du fram multimetern och kollar så det inte är kortslutning någonstans. Du kan även kolla motståndet i värmepatronen och i temperartursensorn sätt multimetern på ohm. tempsensorn ska vara omkring 100K och värmepatronen ska ligga strax under 3 Ohm.

Sen ska den monteras på X-axeln och detta behövs.

skruva fast dom båda plattorna på x-axelns släde. Med dom runda skruvhuvudena framåt.

sätt i trådledaren i matarverket.

Hela det uppvärmda paket skruvas sedan på plats med hjälp av dom små skruvarna med fjädrarna på.



Lås trådledaren med den lilla biten (jag kallar den för låstungan)


Sen lindar man bandkabeln runt trådledaren ända upp till toppen av maskinen.

Nu har jag kommit så långt att det är dags att börja med elen. Men det blir inte förrns på måndag. Är bortrest hela helgen.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar