Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

fredag 31 maj 2013

RepRapPro Mono Mendel 3D printer bygge del 5

Nu ska jag göra den uppvärmda plattan som skrivaren bygger sina 3D printar på.

Vad som behövs!

Ganska många saker och även några lödnings uppgifter, den lilla lilla plutten till höger om den gröna dioden är nog den minsta sak jag hör lödigt någon gång :-/ Det är en temperatursensor. 

Börjar med att lägga i hop alla plattor utom glasskivan. träskivan underst och värme plattan i mitten och sist aluminium plattan.

Sen är det bara att skruva ihop dom med dom försänkta skruvarna, det får inte sticka upp något ovanför ytan på aluplattan.

säkra med bricka och mutter på undersidan. :-D

sen ska det lödas börjar med dioden och motståndet.

Tänk på att inget får sticka upp över ytan på aluplattan här heller. hur och var dom ska sitta kan du se här



Så då va det klart!

Vidar till nanolödningen ;-P skala kabeln så här och trä på det överblivna höljet på värmesensorn. 


Klipp till och förtenna trådarna.

sen klipp till benen lagom och löd ihop, sen på med krympslang över alltsammans. så bara toppen sticker ut.

syns lite suddigt här med krympslangen på. sen i med lite värme ledande gegga  i hålet.

och ner med den i hålet se till att du får den ända ner till aluminiumplattan, packa fast den med bomull eller papper så den sitter bra och tejpa sedan fast den ordentligt. Jag satt en tejp över hela men glömde ta kort på det :-P

Sen är det dags för strömkablarna skala en ganska lång bit och tvinna och sätt krympslang.

sen ska dom igenom hålen från undersidan vilket inte var så lätt för hålen var pytte små. Så en 3mm borr från sidan med lödbläcken fick fixa det hela! sen är det bara att löda och lägg på ordentligt med tenn så det sitter.

sen är det klart att sätta fast med ett buntband. Det ska vara en knyck på sladdarna så det finns lite spel om dom skulle fastna i något.

Ovansidan.


sen är det bara att montera plattan på y-axelns släde med hjälp av dom långa skruvarna och fjädrarna.



Sådär nu börjar det dra ihop sig. Nästa steg blir matningen till plasttråden!

Fortsättning följer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar