Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

lördag 25 maj 2013

Reprappro Mono Mendel! 3D Printer bygge del 1.

Nu har den äntligen kommit min Reprappro Mendel. Det är alltså en 3D skrivare som man får bygga själv. Än så länge har jag bara tittat lite på alla delar och kommer börja bygga så fort det blir lite tid över. 

Men jag har naturligtvis fotat en hel del och kommer att göra det under byggets gång.


Här är samtliga delar utsprida på bordet det är mycket saker som ska ihop. Ganska avancerade saker det är ju trots allt en CNC maskin! (Computer Numerical Control)


Här är en av delarna. Samtliga plast delar är utskrivna på en likadan maskin! Och det ingick plast för att göra en hel uppsättning delar till en till maskin. Reprap är ju skrivaren som kan göra sig själv!




Det är som sagt många delar och det första jag kommer att skriva ut är en uppsättning delar som ni kan se ovan.



detta är delar till själva trådmatningen.



Och det här är delarna till den uppvärmda munstycket där plasten kommer ut. Kanske ska nämna det att skrivaren skriver genom att smälta plast och lägger sedan ut den i tunna lager och på det viset bygger den biten nerifrån och upp.



Elektroniken. 


Massa bultar, muttrar och brickor!


Ett kuggremsdrev!


Och lite olika glidlager och lager



Detta är stegmotorerna som styr maskinen totalt fem stycken.


Och tillslut delarna till den uppvärmda bygg ytan som är 20x20x25cm 


Där har dom även plast och alla tillbehör. Och dom har bra support och svarar snabbt på frågor. :-D

och i deras forum finns det massor att läsa om man är nyfiken.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar