Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

tisdag 28 maj 2013

Reprappro Mono Mendel 3D printer bygge del 3.

Nästa steg är vagnen på y axeln!

Det här är vad som behövs.

Den laserskurna träbiten har perfekt passform!

   
Glid lagren vara bara att trycka in i styrbitarn med lite våld passade som en handske.

Och på andra sida sitter kuggrems låsen.

Sen var det bara att sätta dit remmen och klippa den i rätt längd. Då blev jag lite nervös hade ju varit jobbigt att klippa fel så det inte hade räckt till X-axeln :-P

En liten överblicks bild.

Och här kan man nästan se hur remmen ligger runt kugghjulet.


Och så här ser det ut på framsidan. 


Sen dit med en ändstoppsbrytare. 

den gick precis in under vagnen.


Sen gick jag direkt vidare på X-axeln.

Först dit med motorn och kugghjulet sen i med stängerna.

Och dit med glidlagren och i det smala spåret skulle det sitta en 80mm lång kuggrem troligtvis används den till att låsa remmen som går runt hela axeln sen.

Och i andra ändan sitter det ett lager och skruvar för att justera längden på axlarna.

Och på sista bilden en liten sak som störde mig. Hur svårt kunde det vara att fixa infästningen till denna kontakt rak eller åtminstone i linje med någonting annat :-P



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar