Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

tisdag 28 maj 2013

Reprappro Mono Mendel 3D printer bygge del 2

RAMEN


Nu har jag börjat bygga. Och först ut är ramen.
Man börjar med att göra dom båda sidorna! 


Det var ganska bra passform på bitarna lite trögt att få igenom den gängade staven i en del av dom printade sidbitarna!

Och man får inte glömma sätta dit dessa små Uklamphylsorna!

sådär båda sidorna färdiga man fick med en mått mall med alla mått man använder när man bygger! 

Topp staget.

Ena botten biten med fot som även den har ett hål för en diagonal gängstång för att stabilisera hela maskinen.

Nästa steg är att sätta ihop dom horisontella stängerna och här är alla bitar som behövs. 

och så här ser dom ut när dom är ihopskruvade. Här har jag upptäckt ett vad jag tror är ett fel i beskrivningen!!! Om man följer beskrivningen så ska gängstång nr 5 uppifrån bestå av från höger: låsbricka, mutter, mutter, låsbricka, U- klämma, låsbricka, mutter, mutter, kullager, mutter, mutter, låsbricka, U-klämma, låsbricka, mutter, låsbricka... Likadan som stång nr3 uppifrån men på den har dom två släta brickor om kullagret! Och lite senare i beskrivningen så sitter det brickor på båda sidor om kulagret på stång nr5 med!!! :-/ Så får se hur jag gör om jag tar isär ramen och sätter dit brickorna!

Nu har jag iaf fått ihop den så man kan börja se vad det ska bli. :-D

Nästa steg är dom övre motorfästena.

Detta är vad du behöver då.

Och så här ska det se ut när dom är på plats.

Och nu ska den första motorn på plats.


Det var här jag insåg att dom glömt lägga till brickorna som fattades på stång 5

Det har även kommit dit fyra släta stänger men jag glömde kameran när jag monterade dit dom! :-P

fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar