Hej och välkomna till min blogg! Här skriver jag om mina hobbies och lite allmänt ibland! Om ni gillar den tycker jag det är kul om ni lämnar en kommentar.

onsdag 1 februari 2012

Multwii i ett flygplan!

Jag har ju lagt min quad på hyllan för fartreglagen brann upp på grund av väldigt dålig kvalite! Men jag har bestämt mig för att använda multiwii kortet till något annat och möjligheterna är oändliga!

Det jag har funderat på är en Headtracker men då blir jag tvungen att skaffa lite mer saker och jag hade inte ekonomin för det just nu! Så det fick bli något jag hade nästan alla prylarna till. Och då blev det ett stabiliserings system för flygplan som samtidigt kan stabilisera en kamera rigg!

det som behövdes gör var att löda en Axelerometer på multiwii kortet och en sådan hade jag liggandes men den behöver 3.3 volt och kortet går på 5v Så jag blev tvungen att använda ett LLC (Logick level converter) vilket jag åxå hade liggandes ;-) Och varför jag hade det kan ni läsa här! Sagt och gjort så drog jag fram allt som behövdes!


Det var nog ett av dom svårare lödarbeten jag har gjort hitils. Jag fick börja med att löda loss ganska mycket sladdar eftersom jag skulle dit med flera! Men efter en stund hade jag lyckats fått ihop det!


Så här såg det ut från början!



Och så här ser det ut nu!

Men det är inte över för det. Det visade sig att jag behövde några saker till och det hade jag naturligtvis INTE hemma... Typiskt, men jag hittade en tysk sida som säljer såna här kort och dom hade delarna jag behövde! Så i fredags beställde jag och idag Onsdag kom dom :-D

Jag har även beställt lite stiftlist och lödhylsor från http://www.electrokit.com/ för när man byter till flygplans läget i multiwii båste man använda ett av strömstiften till ett servo så för att kunna byta tillbaka till quad så vill jag inte löda sladden direkt utan ha en kontakt som jag kan flytta! Men då kom nästa problem efter allt lödande så kopplade jag upp kortet mot datorn och det var helt stendött!!!! :-/



Jag höll på att ge upp men efter lite forum snack så fick jag reda på vad som behövdes göras. Gyrot saknade ju ström efter som jag tog det stiftet till ett servo O_o Så jag var tvungen att koppla in ett fartreglage och koppla på ett batteri och då funkade allt som det skulle igen :-D Tackar PatrikE och UndCon för all hjälp!

Så morgondagens projekt blir att löda dit dom små komponenterna så jag kan testa axelerometern!

Dom här ska lödas fast...


Här!

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar